Het gemeentebestuur van Leopoldsburg wil de leegstand in het handelscentrum terugdringen. In september 2015 werd daarom goedkeuring gegeven aan een strategisch commercieel plan voor de detailhandel. De acties uit dit plan worden systematisch uitgevoerd. Zo werd er onlangs een centrumcoach aangesteld en wordt het premiereglement voor het kernwinkelgebied aangepast zodat ook de horeca en de dienstverlening er gebruik van kunnen maken.

Een andere actie is het bestickeren van leegstaande handelspanden. Momenteel zijn er 2 etalages (Koningsstraat en Stationsstraat) bestickerd. Zo worden deze panden aantrekkelijker en hopen we kandidaat-huurders of -kopers aan te trekken. Samen met de eigenaars van de leegstaande panden en met makelaars is hierover overleg geweest. De kostprijs van de bestickering wordt voor 80% gedragen door de gemeente. De overige 20% wordt betaald door de eigenaar/makelaar.

Door gebruik te maken van raambestickering wil het gemeentebestuur de leegstaande handelspanden in het kernwinkelgebied op een positieve manier in de schijnwerpers zetten.